CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, May 16, 2009

ibu dan guru??


hye dear..


alhamdulillah..Allah telah memberi kesempatan untuk aku melihat dunia ini sekali lg..dan aku bersyukur padamu ya Allah kerana memberi peluang utk aku terus melakukan ibadah kepadamu dan sempat terjaga utk melakukan solat di subuh hari kerana waktu ini adalah waktu yang paling nikmat utk melelapkan mata..ya, betul jika ada yang mengatakan tidur juga adalah salah satu ibadah..tetapi solat adalah satu perkara wajib dan juga tidur adalah perkara yang mubah iaitu harus utk semua makhluk tuhan..aku bkn lah ustzh utk mmberikan tazkirah pada pg hari ini tetapi ingin berkongsi apa yang diajar oleh guru...

emm..berckp tentang guru..hari ini berape haribulan ye??16 mei 2009..yang semasa zaman sekolah kita sibuk membeli kan hadiah atau bunga atau apa sahaja kepada guru-guru disekolah dan kita sering terlupa bahawa ibu adalah guru pertama yang mengajar kita apabila kita melihat dunia ini..apa salahnya kita mengucapkan selamat hari guru kepada ibu kita selain selamat hari ibu yang terucap pada mulut kita..memang btol kita perlu mengucapkannya kepada semua guru2 disekolah..tetapi jgn melupakan ibu kita juga..selamat hari guru ibu!!juga selamat hari guru ayah!!

"tanpa permulaan,anda tidak sampai kemana-mana"

kepada semua guru2 yang pernah mengajar secara langsung atau tidak langsung..selamat hari guru diucapkan..terutamanya kepada semua guru2 di mana tempat aku belajar..bermula dr tadika kemas,sekolah kebangsaan bdr baru sg buloh, smk bdr bdru sg buloh, perfection training academy, sekolah memandu sri sabak (tanpa mereka aku tidak memandu sekarang), kolej islam antarabangsa dan universiti islam antarabangsa..terutamanya kepada miss ayu (iic) yg sangat banyak membantu aku jika ada masalah pelajaran sehingga sekarang ini xjemu2 berhubung..saya sayang sangat sama kamu miss!!tidak akan kulupakan jasamu yg tidak terhitung byknye..thanks a lot!kenangan didalam class islamic ethics n islamic studies tidak akan dilupakan..juge kepada ustzh nurma (smkbbsb) yg sehingga sekarang berhubung dgn aku dan sentiasa bertanya kan khabar dan pelajaran..terima kasih ustazah!!dan juge utk semua yg bergelar lecturer, cikgu, prof, dr. dan yg sama waktu dengan nya..kamu adalah anugerah Allah yang tidak ternilai...semoga ilmu yg dicurahkan dapat digunakan utk dikongsi dgn umat2 didunia ini...insyaAllah..

"belajar untuk berjaya,
berjaya untuk bekerja,
bekerja untuk keluarga,
jangan hampakan harapan keluarga."

'bukan senang nk senang dan bukan susah nk susah"

ayat pertama: itulah antara matlamat belajar yg aku pegang sampai sekarang..terima kasih sekali lagi kepada miss ayu kerana mmberikan kata2 semangat ini kepada aku..disaat aku down atau tension semasa belajar..aku akan teringat kata2 ini utk menaikkan blk semngat aku untuk belajar..

ayat kedua: akan aku ingat kata2 tersebut..bkn senang nk berjaya dan sgt senang utk hidup susah..kata2 yang ayah berikan kepada aku disaat aku menangis kerana putus asa melakukan sesuatu..kata2 yang byk menyedarkan aku..

akhir kata, guru bukan saja menjadi qudwah hasanah (contoh terbaik) kepada masyarakat, bahkan peranan mereka lebih terbukti apabila negara hari ini berjaya melahirkan sumber tenaga manusia dalam pelbagai bidang..tanpa mereka kita tidak berjaya seperti sekarang ini..
wallahualam..
aku yg sedang mencari jalan yg diredhai Allah~~





2 comments:

Anonymous said...

So touching on every single word u wrote..teachers shine world..!!happy teacher's day..doa buat mereka adalah hadiah terbaik..
-tqah--

nurasyiqinabas said...

thanks tqah...slalu la singgah n comment ye..